Senja ski ble stiftet 15.03.1999. Dette etter en overgangsperiode fra Silsand og omegn  idrettslag (SOIL) som ble stiftet i 1949. SOIL var et fleridrettslag fram til 1994. Da gikk SOIL  over til å bli et allianselag for de fire idretter; Fotball, Ski - Langrenn, Turn og Orientering. I  1999, den 15. mars, stiftet skidelen seg til et særidrettslag. I en overgangsperiode var det  første navnet på skilaget SOIL Ski/Senja. I 2009 endret man navnet til Senja Ski. Senja ski har sitt fokus på langrenn, men er og tilsluttet friidrettsforbundet som gjør at medlemmer kan delta i friidrettsstevner, primært rettet mot løping. Som navnet på klubben indikerer ønsker den å være en klubb for hele Senja. De fleste som er med i klubben bor i Silsandområdet.

Klubben:

• kjører opp løyper i Silsandmarka, gå til skisporet.no for å se om løypene er oppkjørt
  • arrangerer Telenorkarusell hvert år, se egen fane for mer informasjon
  • har 4 treningsgrupper for barn og ungdom, hver treningsgruppe har sin egen side på nettstedet
  • deltar aktivt på konkurranser på alle aldersnivåer
  • drifter en skihytte oppe i Tortenlia som skilaget har åpent søndager fra medio februar og ut april. (legges ut egen fane på hjemmesiden).
  • Arranger en lavterskel løpskarusell om sommeren med 5 løp.

Løypenettet ligger i Silsandmarka - delvis med og uten lysløype - og strekker seg opp til Nattmålshaugen.